München kapitel 2

Søndag vågnede vi til den skønneste forårsdag; godt nok var det fortsat køligt, men solen skinnede fra en stort set skyfri himmel, og så er det svært at klage over foråret. Vores plan var at tage på Alte Pinakothek, som huser Münchens samling af ældre malerier (før 1800), så vi tog toget til den nærmeste station, som bragte os lige til foden af Justizpalast.

Justizpalast blev bygget mellem 1890 og1897 i nybarok stil og bygningen huser nu Bayerns justitsministerium og Münchens domstol. Den store glaskuppel er bygningens dominerende element.

Men selv der, hvor man ikke kan se kuppelen, er der tale om en smuk bygningen fra den periode, der i Tyskland kaldes Gründerzeit. K og jeg bor i et hus, der også er fra den periode, og som faktisk er bevaringsværdigt (Denkmalschutz).

Jeg elsker billeder af bygninger, når de tages mod en uforstyrret blå himmel, men jeg synes, at det her billede er lidt sjovt, fordi det ser ud som om flyet styrer direkte mod udsmykningen på Justizpalast.

Dürers selvportræt.

Jeg tog ikke billeder på Alte Pinakothek, fordi jeg hellere vil se på malerierne, når jeg er på museet og fordi jeg ikke orker slæbe rundt på vores ret tunge kamera, mens jeg ser på kunst. Men museet er helt bestemt et besøg værd. Nogle af højdepunkterne er Albrecht Dürers meget smukke og bevægende selvportræt, malerier af Rubens, Hals, Rembrandt, Bruegel, da Vinci, Lippo og flere andre store gamle kunstnere.Vi havde desværre ikke ork til også at se Neue Pinakothek (mallerier fra 1800-tallet), så det må blive ved næste besøg i München.

Fra museet tog vi bus og undergrund til Wirtshaus Ayingers, som K havde læst om og gerne ville besøge. K og min far var rigtig godt tilfredse med øl og mad, mens min mor og jeg var langt mindre godt tilfredse – men sovsen var god!

K fik Schweinshaxe, som er et stykke gris stegt på egen knogle. Schweinshaxe er en ret populær ret i Bayern, og naturligvis måtte K prøve det. Jeg smagte også lidt af det, og det var faktisk rigtig lækkert, velsmagende og mørt – det skulle jeg nok have valgt i stedet for det, jeg faktisk valgte.

Efter frokost tog vi ud til en bydel af München, fik en kop the og kaffe og spadserede så igennem Englischer Garten, hvor vi kunne nyde foråret på nær hold, før vi tog toget retur til hotellet.

Da vi kom retur til hotellet og bilen, kørte K og jeg ud for at finde drikkevarer til vores frokost. På vejen spottede vi alperne i det fjerne, men desværre kørte vi på en motortrafikvej, så det var ikke muligt at stoppe og få et billede af bjergene i det fjerne; men smukt så det ud.

This entry was posted in Ubesluttet and tagged , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to München kapitel 2

1. Annette says:

Dejlige ting du har oplevet – og lavet billedreportage af.
    Tænk så langt foråret er hos jer. Vi andre kan jo glæde os til det bliver vores tur.

2. Charlie says:

Skønne billeder af smukke bygninger og dejlig blå himmel. Godt fanget med det fly. Det der svinekød smagte vi også engang i vores tyske venskabsby MEGET mørt og velsmagende – men det havde en blævrende fedtkant jeg ikke helt kunne forholde mig til. =0) OG selvfølgelig sauerkraut. God påske.