Sommerferie 2011: 12b – Aftenstemning i Avignon

Comédie i Avignon.

Efter en siesta på hotellet kørte vi tirsdag aften indtil Avignon for at få aftensmad og se byen ved aftentide. Den første fine bygning, vi løb ind i, var L’ancienne comédie d’Avignon, som fra 1734 til 1824 var byens teater.

Indgangen til pavepaladset.

Der er ingen tvivl om, at pavepaladset er et af Avignons mest kendte bygningsværker, og vi trak naturligvis mod pladsen foran paladset. Paverne boede i Avignon fra 1309 til 1377, hvor de tog retur til Rom.

En stor del af Palais des Papes.

Der var fortsat åbent på pavepaladset, og vi overvejede, om vi skulle se paladset med det samme. Klokken var dog næsten 20, så vi valgte at vente og i stedet få noget at spise.

Pladsen foran pavepaladset.

Først skulle jeg dog se, om jeg monstro kunne fange hele paladset på kameraets linse; det indebar, at vi gik højt op på pladsen foran paladset.

Meget stort sted til en pave…

Det lykkedes faktisk at fange det store bygningsværk nogenlunde ind på en gang. I jagten på dette billede kom vi forbi en restaurant, Le Moutardier som K havde læst om i Michelin-guiden til Provence. Vi var så heldige, at der var et ledigt bord, så vi satte os ned lige overfor det store palads for at få vores aftensmad.

Ks forret.

Cs forret.

Vi valgte restaurantens lille treretters menu (der var også en større menu), og det fortrød vi bestemt ikke! Vi valgte hver vores forret: Jeg fik en nyfortolket provencalsk tomat med mandelmælkeskum, mens K fik en gazpacho af rødbeder med et brød med blå ost og æble.

Hovedret.

Til hovedret fik vi kalv serveret med pesto og en canneloni med super delikat artiskokcreme i. Ums! Kalven var så lækker og mør, at man kunne tygge det med øjenlågene.

Desserten var en abrikos confit med anisskum og en clafoutis. Abrikoserne var lidt sure for mig, mens K var ret vild med dem. Til gengæld var anisskummet godt nok mums for en lakrids-elsker som mig. Maden var virkelig lækker, og det var faktisk ikke ret dyrt: 32€ pr mand for treretter superlækker mad, spist i skyggen af verdenskulturarv… Det er til at have med at gøre.

Aftenen falder på.

Nu kommer nattemørket.

Mens vi sad og spiste faldt mørket på, og det var fascinerende at se lyset ændre pavepaladsets udtryk radikalt.

Helt andet sted i nattelyset.

Da vi havde spist færdigt, måtte jeg op og tage billedet af hele paladset en gang til, fordi det så helt anderledes ud badet i kunstigt lys og op mod den dybe nattehimmel.

Indgangen en gang til.

Pavepaladset er fantastisk udefra, og vi kan kun anbefale, at man ser det, hvis man er omegnen. Skulle man få mulighed for at spise middag på Le Moutardier bliver oplevelsen ikke ringere.

This entry was posted in Ubesluttet and tagged . Bookmark the permalink.

2 Responses to Sommerferie 2011: 12b – Aftenstemning i Avignon

1. Charlie says:

WAUWW nogle flotte billeder – ja vi var der jo kun ved højlys dag – så vi vidste slet ikke hvor flot det var om aftenen – og den anbefalede restaurant er hermed noteret til senere besøg.

2. Line Thy says:

Sig mig, SIL, tygger man normalt ikke med øjenvipperne? Jeg mener, eller får man da sovs i øjnene ;)